Test Drive Toyota GT86

toyota-gt86-test-drive-splash

Singurul model sport disponibil în acest moment de la Toyota, este GT-86, model lansat în anul 2012 şi dezvoltat în colaborare cu Subaru. Acesta este şi motivul pentru care diferenţele dintre Toyota GT-86 şi Subaru BRZ sunt aproape inexistente.

Designul exterior are cateva elemente preluate de la modelele GT proiectate de Toyota în anii ’60, însă nu poarte fi considerat retro din nici un punct de vedere. Partea frontală este dominată de grila mare a radiatorului plasată foarte jos accentuând astfel senzaţia de maşină joasă. În partea superioară, aceasta este încadrată de luminile de zi care evidenţiază astfel senzaţia de sportivitate. Acestea preiau atenţia de la grila radiatorului şi o transferă către arcadele impresionante ale roţilor faţă. Proeminenţă acestora determină linia joasă a capotei, caracteristică clasică a maşinilor sport.

toyota-gt86-test-drive-01

Aripile spate evazate şi linia specifică unui coupe definesc laterala maşinii, însă micile detalii fac diferenţa. Plasarea semnalizării laterale în faţă roţilor sau sigla ce simbolizează arhitectura motorului sunt doar două dintre aceste “atingeri” minore cu un impact puternic.

În partea din spate se remarcă evacuarea dublă şi eleronul plasat pe capota portbagajului. Cele mai importante linii sunt orizontale contribuind astfel la crearea impresiei de maşină lată şi, mai ales, joasă. Astfel, luminile din spate se întind către numărul de înmatriculare, iar între cele două ţevi ale evacuării se regăsesc luminile pentru marşarier şi ceaţă.

toyota-gt86-test-drive-02

Se poate vede că s-a acordat o atenţie deosebită designului şi la interior acolo unde elemente clasice cum este volanul în trei spiţe sau cum sunt comutatoarele climatizării se îmbină perfect cu butonul “push-start”. Planşa de bord este dominată de cadranul turometrului ce urcă până la 9.000rpm. Lângă acesta este şi un cadran, clasic, pentru vitezometru, dar care a fost foarte puţin “vizitat” de priviri având în vedere că viteza este redată şi pe un display digital, mult mai uşor de observat. Combinaţia de culori la interior ce era prezentă pe modelul testat (piele neagră şi roşie), nu este pe gustul meu, dar trebuie să menţionez că există şi posibilitatea alegerii unei tapiţerii doar din piele neagră şi cu cusătură roşie (mult mai bine!).

toyota-gt86-test-drive-03

Aşezat pe scaunul din stânga, pregătit să pornesc, am început să sesizez o sumedenie de mici “atingeri” cum le spuneam mai devreme. Oglinda retorvizoare nu are ramă, iar asta o face deosebită. Arcadele aripilor faţă sunt uşor de remarcat şi îţi dau senzaţia de “cătare”, parcă ai lua drumul la ţintă. O scurtă privire în oglinda laterală şi nu ai cum să nu vezi aripile spate foarte evazate. Sunt acele linii plăcute de la exterior, dar care te atrag şi când eşti în maşina.

Scaunul este confortabil, dar înălţimea joasă a maşinii poate fi mai greu de acceptat de către persoanele mai înalte atunci când vine vorba de intrat – ieşit din maşină. Comenzile sunt ergonomice, iar în timpul mersului ai acces facil la tot ce ai nevoie. Locurile faţă oferă atât spaţiul, cât şi confortul necesare unei deplasări plăcute, însă nu putem spune acelaşi lucru şi despre locurile din spate. Deşi ele apar în descrierea maşinii, practic sunt inutilizabile. Mai ales dacă la volan este cineva mai înalt de 1,85m.

Suspensia sport şi jantele de 17” se simt la fiecare denivelare, dar mai puţin decât ti-ar da senzaţia alura sportivă a maşinii. Îmi place compromisul făcut de Toyota între stabilitate şi confort fiindcă astfel maşina devine utilizabilă în mai multe situaţii putând fi folosită cu brio ca maşină de zi cu zi. Şi fiindcă am zis de stabilitate, nu pot să nu remarc ţinuta foarte bună de drum. Centrul de greutate foarte jos şi distribuţia aproape perfectă a maselor pe cele două punţi fac din GT-86 una dintre cele mai manevrabile maşini din segmentul său. Chiar dacă puntea motoare este puntea spate, sistemul de stabilitate intervine foarte rar. Iar acesta este un lucru bun. În plus, acesta beneficiază de trei setări:
– ON (setarea standard la pornirea motorului) când intervine imediat ce a sesizat ceva în neregulă;
– VSC SPORT – apăsând butonul cu această inscripţie sistemul va permite mici derapaje, însă va interveni imediat ce acestea se aplifică;
– VSC OFF – se activează ţinând mai mult timp apăsat butonul respectiv asta pentru a fi sigur că ştii ceea ce faci.
În acest ultim mod maşina devine foarte distractivă. Chiar dacă nu beneficiază de un cuplu impresionant, beneficiază de o greutate redusă. Din fericire, spatele nu “pleacă” imediat ce apeşi acceleraţia astfel că riscul de a ajunge într-o situaţie nedorită este mic. În schimb, dacă ştii că asta vrei, nu va fi foarte greu să încerci un drift, mai ales ca diferenţialul spate autoblocant contribuie în acest sens.

Inima acestei jucării este o colaboare reuşită între Subaru şi Toyota. Astfel că s-a optat pentru un bloc motor Subaru păstrând tradiţia acestora de motoare boxer şi s-a adâugat o injecţie D-4S de la Toyota. Nu vă speriaţi! “D”-ul nu vine de la diesel, ci de la “direct” fiindcă vorbim de o injecţie directă de ultimă generaţie. Astfel, motorul aspirat de 2 litri produce 200cp şi ajunge până la 7.000rpm oferind senzaţii foarte plăcute celui aflat în spatele volanului. Deşi în prima parte a plajei de turaţii motorul te face să te gândeşti ca o variantă turbo ar fi fost mai potrivită, după ce trecei de 4.000 sau 4.500 rpm toate gândurile dispar fiindcă metamorfoza este atât de mare încât ai impresia că s-a schimbat motorul. Luând în considerare şi consumul foarte bun pe care îl realizează (~8l/100km în oraş, ~6l/100km în afara oraşului şi ~10l/100km in regim sportiv) consider acest motor drept cea mai bună opţiune pentru GT-86.

După săptămâna în care am avut maşina la dispoziţie am ajuns la concluzia că este o maşină reuşită şi merită să fie prima opţiune atunci când cauţi un coupe mic şi sportiv. Poate fi chiar şi o alternativă pentru cineva care işi doreşte un hothatch. Chiar dacă va lirva mai puţină putere, cu siguranţă va impresiona la capitolul design şi posibilităţi de manevrare. Faptul că este o maşină foarte distractivă pe un circuit este un avantaj de care, din păcate, nu prea te poţi bucura în România. Astfel, văd GT-86 ca pe o variantă excelentă pentru cineva care caută o maşină frumoasă şi distractivă.

Text & Foto: Bogdan Dumitrescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *